Másold egy kedvenc előadód számát
Miért fontos lemásolni egy kedvenc előadód számát? Az egyszerű válasz: Avicii saját bevallása szerint kb 1000 számot másolt le, az első 6 hónapban csak mások hangzását tanulta - éjjel-nappal. Ebből szerezte meg a stabil produceri rutinját és valószínűleg sokat segített a saját hangzásának a megtalálásában. Ugyanis megtanulta, hogy milyen hangzások vannak és a reprodukciók során találkozhatott pár dologgal, amibe beleszeretett.
Ez klasszikus zeneszerzőknél is jellemző: Mozart pl. olasz operákat reprodukált, hallás után. Sőt, konzervatóriumokban a klasszikus zeneszerzők stílusgyakorlatokkal kezdenek.
Nekem az egyik kedvenc előadóm a Coldplay, így a The Chainsmokers & Coldplay – Something Just like this-t elemeztem ki és másoltam le, és hamarosan fel is teszem ide az oldalra, a projekttel együtt.
Azért is fontos megtanulni lemásolni számokat, mert ez a legegyszerűbb és leggyorsabb módja egy stílusba való beletanulásnak. Emellett ha felkérésre írunk zenét, általában adott egy “kaptafa” szám, aminek a hangzásához kell hasonlítani.
Én eddig ezt a feladatot nem teljesítettem még elégszer, úgyhogy nem csak egyszer csinálom meg a feladatot, hanem heti rendszerességgel és posztolom az eredményeket.
Részfeladatok
- Keresd ki a szám tempóját.
Erre kétféle lehetőséget ismerek:- Keress rá, h «szám címe»+tempo vagy +bpm.
- Húzd be a DAW-ba, állítsd az első egyértelmű kick leütést metronómra és addig állítsd a tempót egész bpm-en, amíg a szám se nem késik, se nem siet.
- Figyeld meg, milyen egységekből áll a szám.
Egységek általában egész ütemnél kezdődnek és 8 vagy 16 (esetleg 4) ütemig tartanak.- Próbáld meg megfigyelni, mi a különbség az egységek között.
- Változik-e a ritmus?
- Változik-e a dallam?
- Változik-e a hangszerelés? (Hol van ének? Hol jön be a basszus szólam? Hol jönnek be háttérhangszerek?)
- Próbáld meg megnevezni az egységeket.
- Próbáld meg megfigyelni, mi a különbség az egységek között.
- Az egyes egységeknél figyeld meg, mivel jelzi a zeneszerző az egység elejét és a végét. A legtöbb trükk ugyanis az átvezetésekben van.
- Reprodukáld a legegyszerűbb egység dobjait (ez általában az intro, a verze vagy az outro).
A reprodukálásnál segíts az agyadnak, hogy “ráálljon” a számra. Erre egy módszert ismerek, ami ráadásul elég fájdalmas: beloopolva ismételj 150-szer egy 1 vagy 2 ütemes szakaszt. Meglepődsz majd, ahogy a semmiből egyszercsak egyre több és több finomságot veszel észre.
Miközben loopolva hallgatod az adott szakaszt, mindig válassz egy dobot, aminek a ritmusát le akarod írni. Keress hozzá egy hasonló hangmintát és írd le. Legjobb a leghangosabb dobot választani először, mert azt fogja a füled először hallani, majd a 150-edik meghallgatásnál már az utolsó percegést is hallani fogod. - Reprodukáld a basszust.
- Reprodukáld a dallamot.
- Reprodukáld a kiegészítő szólamokat.
- Reprodukáld az effekteket.
Figyelj oda, hogy a dobok illetve a szintetizátorok is gyakran rétegelve azaz layerelve vannak. Azaz sokszor azt gondolnád, hogy csak egy hangszer szól, mert egyszerre szólnak, de valójában kettő (max négy) hangszer szól egyszerre. Rétegelésre tipikus példa, hogy a taps (clap) és a pergő (snare) egyszerre üt, sőt van, hogy 3-4 különböző clapből áll össze egy clap.
Jó gyakorlást! 🙂
Ha szeretnéd, hogy közösen végigmenjünk ezen a gyakorlaton, szívesen adok neked magánórát.