Rólam

Rólam

Szabolcs Barnabás vagyok és azért hoztam létre ezt a honlapot, hogy valódi képet és praktikus információkat kaphassanak leendő zeneszerzők arról, hogy hogyan működik a zeneszerzés és hogyan tudják valóban megvalósítani a céljaikat.

Mesélős CV

Valószínűleg egy hamis emlék miatt 4 éves korom óta kötődöm a zongorához. Ugyanis azt álmodtam, hogy apu egy zseniális modern improvizációt adott elő a pianínón és mindenki nagyon izgatott és boldog volt. Ami már nem hamis emlék,  hogy 6 éves koromban írtam első darabomat – egy kis nyolc ütemes zongoradarabot. És azóta szinte minden nap lelkesen improvizáltam a zongoránál – szüleim nagy örömére. 😀

Még alsóba jártam, amikor bekerültem kórustagként Sir George Solti utolsó lemezfelvételére. Emellett Dobszay László (aki a szolfézskönyveket is írta) gregorián kórusában beválogatott a Brüsszeli koncertsorozatához, ami egyben életem első repülőútja volt. Plusz a semmiből megtalált Dr Murányi János a Kölyök c. musical címszerepére, és ugyan a darab végül nem indult el, de elkezdtünk az általa épített musical-es gyerekcsapattal rendszeren koncertezni kisebb rendezvényeken. Na meg Alsóörsön táboroztunk és jól elvertük egymást a srácokkal rex-ben.

Zeneszerzés, számítógéppel

Aztán 97-ben kaptam egy Pentium MMX-et és elkezdtem zenét írni. Először  Cakewalk Express-en, majd Cubasis-en, később Nuendo 2-n, Fruity Loops-on (ami azóta FL Studio) és Reason 3-on. Tanultam vagy 6 év zongorát és 3 év orgonát – a tanárom kapacitált is, hogy tanuljak orgonaművésznek, de akkor a zenei pálya nem jött szóba, mert ugye “zenélésből nem lehet megélni”. Vagy mégis?

Párszor egyetemi rendezvényeken DJ-ztem (a szervezők meglepődtek, mennyivel tovább maradtak az emberek, mint szoktak), aztán egyszer meglehetősen részeg koleszosoknak tartottam karaoke-t, ami azt jelentette, hogy a Részegen ki visz majd haza-t legalább 12x lejátszottam, mert folyamatosan teljesen lecserélődött a társaság és  erre tudtak a legjobban ordítani. Itt megtanultam, hogy mindegy, mit érzek belül, a showbiz arról szól, hogy kifelé mindig azt az arcát mutatja egy profi, amire az emberek kíváncsiak.

Sokáig nem zenei vonalon képzeltem el a karrieremet. Az volt a terv, hogy programozóként meg mesterséges intelligencia szakértőként keresek majd jó sok pénzt és mellette írogatok zenéket. A jó sok pénz megvolt, viszont rájöttem, én emberekkel szeretek foglalkozni; a programozó pedig akkor dolgozik, ha nem dumál. Ennek pedig az lett a következménye, hogy szó szerint láttam magamat ahogy semmi se történik a biztonságos kis életemben és 40 évvel később lenyugdíjaznak az íróasztal mellől, majd szépen szabályosan befekszem az üvegirodából egy koporsóba. Ijesztő volt.

Ezért aztán pár év kihagyás után először Smitzer Lajos-hoz mentem DJ tanfolyamra, akitől rengeteg zeneileg is hasznos tanácsot kaptam, majd a Sonic School haladó zenei producer képzését és az 1G School zenei producer pro képzését jártam ki.

Going pro

Ahhoz, hogy bármit elérjek zenei téren, úgy láttam, nem elég, ha csak simán munka mellett zenélgetek. Ezért kiléptem az állásomból, ami után hamar elvesztettem a barátnőmet majd a lakásomat is. Ugyanis sokáig nem kerestem egy vasat se. Aztán egy befutott előadóval egy sikertelen Eurovízió jelentkezés után csináltunk egy országos turnét, majd kaptam tőle egy jó lehetőséget: megcsinálhattam Herceg Dávidnak a Mi Amor zenei alapját. Ráadásul Curtis meglepetésemre azt mondta, azért vállalta el a Mi Amor repp betétjét, mert “Magyarországon sokan próbálják ezt a vonalat áthozni, de azokat, amiket hallottam, azok inkább próbálkozások és ebben a zenében éreztem azt, ami hűen tükrözi azt, amit kint csinálnak az igazi nagyok.” (Curtis interjú)

Később jöttek más megbízások is, pl. Pálfi Panna operaénekesnőnek készítettem áriákból EDM feldolgozásokat. Általában amikor producerként dolgozom, fontosnak tartom, hogy együtt dolgozzak másokkal. Így a Mi Amor keverésére a Bfok11 Studio-t kértem fel illetve a Pannával való munkában rengeteget segített Kis Ricsi is (Secondphace) – olyannyira, hogy egy idő után átadtam neki a teljes projektet, mert tőlem távol állnak a “veretős” zenék.

Panna így örökítette meg a közös munkát.
Tanárkodás

Akkor kezdtem el tanárkodni, amikor az 1G School-ban Bakonyi Bálinttal (HiBoo) felmerült, hogy kéne szolfézst is tanítani, mert valójában az lenne a legfontosabb komponens a zeneszerzés képzésben. Mivel a képzés indulása tolódott, ezért jelenleg a Sonic School-ban tanítok zeneelméletet; 4 évfolyamon vagyok túl, ahol volt szerencsém hihetetlenül különböző hátterű és előképzettségű embereket tanítanom. Azt tapasztaltam, hogy a legjobban a hosszútávú mentori-jellegű kapcsolat működik és az egyéni órák. Ezeket a tapasztalataimat építem be a producertanfolyam.hu anyagába.