Interjú Bedegi Rolanddal

Nemrég Bedegi Roland zenei producer járt nálam, akinek korábban a SonicSchool keretében oktattam zeneelméletet és azóta is rendszeresen küldözgeti nekem a számait visszajelzésre. Most, hogy eljött hozzám, megnéztük az egyik számát és készítettünk interjút is, amit az alábbi videón tudtok megnézni, illetve a videó alatt el is olvashatjátok az interjút, tartalmi átiratban.

Sziasztok, Szabolcs Barnabás vagyok, a producertanfolyam.hu-tól és itt van velem Bedegi Roland, akit azért hívtam meg interjúzni, mert Roland a saját zenéivel eljutott odáig, hogy el tudja adni őket nemzetközi piacon. Hány zenét adtál el?

Roland: Most kilenc zene körül tartok, egy 3-4 hónap alatt, meló mellett.

És mennyi idő alatt írsz meg egy számot?

Ha van ihlet, meg idő, akkor olyan 4-5 óra alatt befejezek egy projektet.

Egészen a kezdetektől indulva, hogyan jutottál el oda, ahol most tartasz a zeneszerzésben?

Mielőtt felköltöztem volna Pestre, Pécsen laktam, pötyögtem, meg zenélgettem, de nem volt igazából átfogó képem arról, hogy hogyan kell egy zenét egyáltalán befejezni, vagy hogy hogyan szerkesszem meg a hangokat, ezért jöttem fel Pestre, és mentem a SonicSchool-hoz, hogy rendbe tegye a hiányosságaimat. Nálad egyébként a zeneelmélet modulon nekem sokat segített, hogy megtanultuk, hogy egy énekhez hogyan csináljak akkordkört, milyen szabályok vannak, hogyan építsem fel az alapot, hogyan lesz jó egy akkord és hogy hogyan lehet variálni őket.
Ez számomra egy olyan stabil pont volt, ami alapján már meg tudtam csinálni egy kész zenét.

A SonicSchool után is megmaradt a kapcsolatunk, mert jókat mondasz: ha elküldöm a zeném, akkor te nem csak azt mondod, hogy jó a zene, vagy nem jó, hanem egy normális visszajelzést kapok arról, hogy mi nem tetszik, miben kéne változtatnom. Ez, hogy kapok egy normális kritikát, hogy mégis miben kéne változtatnom, egy jó dolog, ugyanis lehet rá építeni. Mert ha csak elküldeném a zeném és azt kapnám, h “nem rossz” akkor azzal mit tudnék kezdeni? Így, hogy átküldöm a zenémet és te mondod a kritikát, abból tudok csemegézni – nyilván nem viszem át az összes ötletet, de egy alapnak nagyon jó, amit mondasz.

Beszélgessünk a ghostolásról. Hogyan kezdődött? Hogyan lendültél bele? Milyen nehézségek voltak?
(A ghostolás azt jelenti, hogy a megírt zene nem a zeneszerző, hanem a vevő/előadó nevén jelenik meg, cserébe a zeneszerző fix díjazásban részesül. – a szerk.)

Amikor elkezdtem járni a SonicSchoolba, ott mondtak nekem lehetőségeket, hogy van egy oldal, ahova, ha beküldöd a zenéd és jó, akkor kikerül és mások meg tudják tőled venni. Elkezdtem számokat beküldeni, amivel csak az volt a célom, hogy kapjak egy visszajelzést, hogy hol tartok, fejlődök-e. Kezdetben, amikor beküldtem a számom, visszaküldték, mondták, hogy nem jó, nincs benne vokál stb. Később, ahogy fejlődtem, először felkerült a zeném az oldalra, de nem vették meg, aztán már meg is vették, és szép lassan jöttek a lépcsők… most már ott tartok, hogy akár fél nap alatt is elmegy egy zene – úgy, hogy egyébként pangás van az oldalon.

Meg lehet élni zenéből?

Meg lehet, csak nehéz. Egyrészt idő kell, nagyon sok kitartás, tudni viselni a kudarcokat, meg azokat az időszakokat, amikor nincs ihlet. Az a legrosszabb, amikor ott ülsz a gép előtt és nem jön ki semmi belőled. És akkor hagyod a fenébe, csinálsz valami mást meg ilyesmi… ezt át kell vészelni.

Azon kívül, hogy arra az oldalra készítesz számokat, tudnak tőled direktben is rendelni számokat?

Persze, nyitott vagyok rá, eleve szeretek másoknak segíteni, úgyhogy akár nagyon szívesen összedolgozok másokkal is. Teljesen nyitott vagyok az ilyesmire. Facebookon, ha megkeresnek, megtalálnak, és szívesen válaszolok is.

Köszönöm, hogy eljöttél és sok sikert kívánok az internetes és élő zeneszerzői tevékenységedhez!