Zeneírás, kaptafából kiindulva

Ralph Murphy azt mondja, hogy egy Billboard Top 100-as szám jellemzően 70%-ban hasonló, 30%-ban különböző. (Az arányok ilyen számszerűsítése persze kérdéses, de mégis egyetértek vele, vannak gépek által slágerkutatás céljából számolt statisztikák, amik hasonló eredményre jutottak.)

Szóval nem csak egyedinek kell lennie a dalnak, amit írsz, hanem nagyon is bele kell, hogy illeszkedjen egy zenei közegbe, ha azt akarod, hogy mások játsszák. A beilleszkedést a legkönnyebb úgy megoldani, hogy veszel egy népszerű számot és kaptafaként használod.

Mit veszek ki a kaptafából? Rengeteg dolgot. Elmondom a lépéseket, és később mindegyik lépésről részletesen is fogok írni… ha kihagynék valamit és érdekelne, nyugodtan írj rám.

  1. A legfontosabb a felépítés: megnézem, milyen zenei egységek milyen hosszan szólnak egymás után.
  2. Megfigyelem, hol milyen típusú dobok szólnak – igazából a legjobb az egész ritmust kihallani és lemásolni, és majd ha lesz egy jó dallam, ráérsz utánaigazítani.
  3. A dallamban olyan jellemzőket figyelek meg, hogy mennyire ívelt? Vannak-e benne jellemző fordulatok? Milyen a ritmusa, egyenletes, nyugodt vagy inkább zaklatott? Mennyi szünet van benne? Milyen távolságra szeret lenni a basszustól?
  4. Ha szöveget is kell írni – milyen témájú, hangulatú a szöveg?
  5. A basszusban is sok igazság van elrejtve. Legfontosabb: melyik szakaszokon van basszus és melyiken nincs? Ha van basszus, mi a ritmusa? Ugrál, vagy ugyanazt a hangot tartja?
  6. Az akkordoknál azt figyelem meg, hogy milyen gyorsan váltakoznak, hány leütésenként hallok új akkordot. Ütemegyre jön be az új akkord vagy vannak benne eltolások. Összetettek-e az akkordok vagy inkább egyszerűek? Megjelennek-e akkordként lefogva, vagy csak a szólamok mozgása adja ki őket?
  7. Végül: hogyan oldották meg a kaptafában az átmeneteket? Effekttel, dobfillel, vagy esetleg sima kihagyással?

Szinte bármeddig el lehet menni a kaptafához szabással, legfeljebb ha népszerű lesz a számod és megszeded magad, megjelennek ügyvédek és megállapodtok egy kártérítésről. De sebaj, mert akkor már te befutottál!

Nézzük is meg, hogyan használok kaptafát a gyakorlatban. Az EDM billboardról gyorsan választottam egy számot, The Chainsmokers-től és a Coldplay-től a Something Just Like This-t, és a következő cikkben bemutatom, mit veszek ki belőle.

Tetszett a cikk? Lájkold vagy oszd meg Facebookon: