A The Chainsmokers & Coldplay – Something just like this megfejtése

Ebben a cikkben megmutatom, hogyan használnám a The Chainsmokers-től és a Coldplay-től a Something Just Like This-t kaptafaként. Ehhez először érdemes elolvasnod a Zeneírás, kaptafából kiindulva című cikkemet, mert az abban levő felsorolás alapján építem fel, hogy mit veszek ki a kaptafából.

Miket figyelek meg a Something Just Like This-ben?

1. Alap információk, felépítés

A tempó 103 leütés per perc (bpm), ami elektronikus zenében a lassabb tempók között van, szemben big room és a progresszív house 126-os bpm-jével. A dal a meleg színezetű D-dúr skálára épül. Érdekes módon a dallam inkább D-dúr, azaz vidám, a kíséret meg inkább h-moll, azaz szomorú, ha külön-külön hallgatjuk.

Nézzük meg, milyen zenei egységek milyen hosszan szólnak egymás után.

A Something Just Like This szerkezete.

Ahogy láthatjuk, a szám intro – verse – pre-choir – drop – verse – drop – B-section – pre-choir – drop – outro szerkezetű, ami nagyrészt megfelel a hagyományos pop-dal formának. Én magamnak kicsit tovább osztottam a dolgokat, hogy könnyebben tudjak az egyes részekre hivatkozni a későbbiekben. Amit megfigyelhetünk: a bevezetés (intro) 4 ütem hosszú, a verzék 2×8 ütemesek, minden más pedig 8 ütemes.

Nézzük meg, melyik egységben nagyjából milyen hangszerek szólnak.

Főbb hangszerek a Something Just Like This-ben.

A főbb hangszerek: dob, basszus, gitár, zongora és szintik. Van egy csomó másik hangszer – padok, effektek, mély nélküli háttérbasszus stb, ezekkel még nem foglalkozok.

A fenti képen látszik, hogy bejelölgettem, nagyjából mi hol szól, anélkül, hogy túlbonyolítanám a dolgokat. Látszik, hogy előtér hangszerelésben meglepően szépen el vannak választva az egységek. (A háttér lesz majd a ragasztó, ami az egészet megúsztatja.)

2. Dobok

A szám nagy részében – a pop számokra jellemző módon – nincs dob. És szintén pop-ra jellemző módon a drop ritmusa más, mint a többi szakasz ritmusa, azaz ritmikailag szépen el vannak választva az egységek. Az egyedüli ritmus, amit érdemes kivenni az a drop alatti tört ütem, ami a The Chainsmokers rengeteg számában megjelenik – ahogyan a dob fillek is. Hasonlítsd össze pl a Closer ritmusával. Ha szeretnéd te magad megpróbálni a dobok kihallását, leírtam neked a módszeremet.

A drop ritmusa.

Úgy hallom, a lábdobnak (kick) van egy akusztikus beütése, van egy 808-ra emlékeztető pergő (snare), tropical house-ra emlékeztető taps (clap) meg csettintés (snap) és van jópár tom. Még egy trükk: van egy kis lábdob (small kick), ami sokkal halkabb, mint a nagy lábdob – és ez a small kick megy a verse-k alatt is, hogy a drop jobban kiemelődjön. Megcsináltam még a ritmikus filleket is. Érdemes megfigyelni, milyen szabályosan tették le azokat az egységek végére.

A teljes szám ritmikus dobjai. Színkódoltam a különböző filleket. Jól látszik, mennyire következetesen végigmegy a számon a The Chainsmokers Closer-ben bevezetett ritmikus aláírása. (A Chainsmoker Fills sorban kottáztam ki.)

3. Dallam

Nézzük meg először a fülbemászó gitár intro-t (a fülbemászó dallam neve: hook).

A hook.

A hook két hang között váltakozik és ugyanaz a ritmusa, mint később a drop-nak. Tá-titi tá-titi tá-titi titi-titi, azaz negyedek és nyolcadok váltakoznak. Az ének is hasonlóan egyszerű ritmusú, viszont ívelt, méghozzá a verze 1.1 mélyről indul, aztán a verze 1.2 kifejezetten sokat felfelé lépkedő dallamú, amitől az egész szám kap egy boldog színezetet. A prekórus lapos, egyszer alul, egyszer oktávot váltva felül, fejhangon és ugyanaz erősödik fel a dropban éles “kevert” hangon. Tehát nem csak a hangjegyek, hanem az énektechnika is kiemeli a drop-ot, ami a szám alaphangjára érkezik meg.

Fontos megfigyelni, hogy a dallam sosem ütemegyre kezdődik, hanem sokal-sokkal előtte, annyira, hogy szinte ütemegyen fejeződik be, azaz extra hosszú felütéseket használ, amitől a szám jobban gördül.

A másik, amit kiemelnék az a dúdolgatás a prekórusban: szakértők szerint itt kezdenek el énekelni az emberek, dududú-t énekelni ugyanis mindenki tud. És mivel pár hangonként szünet van a dallamban, ezért nem is fulladnak meg közben. 🙂

Ha ismered a hangközöket, érdemes megfigyelni, hogy a dallam kedvenc távolsága a basszustól a kvint (7 félhang) és a kis terc (3 félhang).

4. Szöveg

A szám szövege arról szól, hogy a főhős nem szuperhős, de talált egy olyan lányt, akinek így is megfelel. A téma hangzásra mesebeli és egyben romantikus is, a szerelem megtalálásáról. Ha hasonló szöveget akarnék írni, akkor megnézném, hogy mik az aktuális fikciós filmek az évben, illetve milyen filmek fognak kijönni. Karakterek kulcsmondatait, nevei és jellemzőit kezdeném el böngészni, hátha az egyik ötletet ad és össze tudom kapcsolni egy romantikus történettel.

5. Basszus

A basszus a szám elejétől kezdve ott van a háttérben elrejtve, érzékelhetően az első verze második felében jelenik meg (verse 1.2). Egyedül a “turnaround” résznél nincs semmilyen basszus. A basszus funkciója itt egyedül a dallam alátámasztása, ezért jellegtelen és semmilyen különös ritmusa nincs. A droppon kívül mindenhol összekötött (azaz legato) hangokról van szó, a dropban pedig követi a fő szintetizátort. A basszust valószínűleg egy sinus szubból és egy basszusgitárból keverték ki, ez leginkább a verse 1.1-nél és az utolsó dropnál hallatszódik. Ami különlegesség, hogy a “B bass” a B-section utáni prechoir 2 alatt teljesen ismétlődésmentes és a drop 3-tól kezdve megváltozik a bassline:

Az új bassline a szám végén, a 3. droptól kezdve.

Arról, hogy hogyan fejtettem meg a basszust, egy másik cikkemben bővebben is olvashatsz.

6. Akkordok

Minden első akkord ütemegyre jön, minden második pedig egy nyolcaddal eltolva és a bassline ugyanígy van eltolva az akkordokkal együtt. Az akkordok paddal, szinti kórussal és zengetéssel vannak megúsztatva.

A szám még meg van úsztatva egy úgynevetett orgonaponttal is: a háttérben egy ügyesen rétegezett zongora végig ismételgeti az alaphangot, a D-t és az A-t egészen az első drop-ig, ahol a drop főhangszere veszi át.

A fő akkordkör, angol jelöléssel: G, A, Bm, A. Ez az akkordkör egészen a B-section-ig, ahol először G, A, Bm, F#m7-re vált. Az F#m7 az valójában egy A-major és egy F# hang, tehát nagyon közel van. Aztán a prechoir2-ban a következő akkordok vannak egymás után:
G, A, Bm, Bm, G, D, A, A,
D, A, Bm, Bm, G, D, A, A. És a második D alatt a basszus F#-t játszik.

Hogy az úsztatást kiegyensúlyozzák, arpeggioval és fémhúros gitárral adnak extra ritmikus energiát az akkordokhoz.

7. Átmenetek

Klasszikus reverse crash – crash kombináció, high-pass emeléses átmenet, filter felhúzásos átmenet, illetve dobfillek.

Nos, ezeket figyeltem meg, tervezem, hogy megmutatom, mennyire sikerült reprodukálni a számot és hogy milyen számokat írnék erre a kaptafára.

Ha szeretnél megtanulni számokat reprodukálni, esetleg kaptafára zenét írni, akkor szívesen segítek, akár magánóra keretében is. Részletek itt.